Σ/Ν Υπ. Εσωτερικών 27/05/2010

Σ/Ν Υπ. Εσωτερικών 27/05/2010

Δείτε την ομιλία της Άννας Νταλαρα στο Σ/Ν Υπ Εσωτερικών: «Νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης και αποκεντρωμένης αυτοδιοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης»

Διαβάστε την ομιλία της Άννας Νταλάρα στο Σ/Ν Υπ Εσωτερικών: «Νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης και αποκεντρωμένης αυτοδιοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης»

Κυρίες και κύριοι,

Αυτές τις δύο ημέρες ακούω τους εισηγητές και τους συναδέλφους στην επιχειρηματολογία τους για τον Καλλικράτη να αναφέρονται κυρίως στις χωροταξικές ρυθμίσεις. Οι ενστάσεις τους περιστρέφονται γύρω από αυτό και μένουν λιγότερο στην ουσία αυτής της μεταρρύθμισης, που στοχεύει στο να διαμορφώσει αυτόνομες διοικητικές, αλλά και βιώσιμες οικονομικές μονάδες. Μονάδες που θα εξασφαλίσουν την επιβίωση της ελληνικής περιφέρειας και συνολικά της χώρας.

Με άλλα λόγια η μεταρρύθμιση αυτή επιχειρεί να θέσει σε νέα βάση το μοντέλο διακυβέρνησης της χώρας,
• με εγγύτερες προς τον πολίτη μονάδες διοίκησης,
• με νέα – καινοτόμα διοικητικά εργαλεία,
• με μεταβίβαση κρατικών λειτουργιών στις Γενικές Διοικήσεις,
• με αποτελεσματικούς μηχανισμούς ελέγχου και κοινωνικής λογοδοσίας,
• με κατοχύρωση ενός πραγματικού επιτελικού ρόλου του κράτους.

Και σε αυτό το σημείο θα ήθελα να σταθώ απαντώντας στους συναδέλφους, που ανησυχούν ότι η νέα αποκεντρωμένη διοίκηση ναρκοθετεί την ίδια την έννοια της κρατικής ισχύος και κατ’ επέκταση της εθνικής κυριαρχίας…

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Ισχυρό κράτος, σοβαρή κρατική διοίκηση, που διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον δεν είναι αυτή που συντηρεί ένα δαιδαλώδες, συχνά χαοτικό γραφειοκρατικό λαβύρινθο, όπου κανείς δεν ξέρει ποιος και πότε κι αν… παίρνει αποφάσεις.

Δεν ξεχνάμε τις τελευταίες περιπτώσεις κακοδιαχείρισης – σκανδάλων και δεν υπαινίσσομαι καθόλου ότι αφορούν μόνο ένα κόμμα. Η έλλειψη σαφήνειας και οριοθετημένου πλαισίου στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, οι θεσμικές επικαλύψεις, η διάχυση ευθυνών και εν τέλει το προωποπαγες σύστημα λειτουργίας του κράτους συνεισέφεραν κι αυτές στις παθογένεις, που διόγκωσαν τη διαφθορά, υπονόμευσαν το δημόσιο συμφέρον και τελικά ευθύνονται εν πολλοίς για όσα βιώνουμε σήμερα.

Γι΄ αυτό η πολύπλευρη μεταρρύθμιση που επιχειρούμε, έχει στόχο να θεραπέυσει αυτές ακριβώς τις παθογένειες… Να οικοδομήσει ένα σοβαρό επιτελικό κράτος με γρήγορες – ξεκάθαρες λειτουργίες, τόσο σε κεντρικό, όσο και σε περιφερειακό επίπεδο. Να αναμορφώσει το πολιτικό σύστημα, ώστε να λειτουργεί με διαφάνεια και διευρυμένη δημοκρατική νομιμοποίηση, τόσο τοπικά όσο και κεντρικά, με όρους οικονομικής διακυβέρνησης διαφανείς, που ενισχύουν και δεν υπονομεύουν την ανάπτυξη.

Πιο συγκεκριμένα ο Καλλικράτης χτίζει:
• Ισχυρούς δήμους με ουσιαστικές αρμοδιότητες για την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.
• Αιρετές περιφέρειες που σχεδιάζουν την ανάπτυξη.
• Αποκεντρωμένη κρατική διοίκηση επιτελικού χαρακτήρα.
• Κεντρική διοίκηση αξιόπιστη, που χαράζει και υλοποιεί το στρατηγικό σχεδιασμό.

Κυρίες κύριοι,
Είναι ξεκάθαρο σε όλους, ότι αυτό που αντιμετωπίζει σήμερα η χώρα είναι μια δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση από τη μία κι ένα αναπτυξιακό πρόβλημα από την άλλη. Ταυτόχρονα είναι αντιμέτωπη με μια απαξίωση του κράτους, του πολιτικού συστήματος, μια γενικότερη κρίση θεσμών.

Η απάντηση στην πολύπλευρη κρίση, που αντιμετωπίζει η χώρα μπορεί να δοθεί μόνο μέσα από δομικές αλλαγές για τη ριζική ανασύνταξη του κράτους, αλλά και από τη διαμόρφωση ενός νέου αξιακού προτύπου βασισμένου στη συμμετοχή και την συναίσθηση της ευθύνης σε όλα τα επίπεδα, από την κεντρική εξουσία μέχρι τον πολίτη.

Γι’ αυτό η Νέα Αρχιτεκτονική δεν αποτελεί μια αλλαγή που σχεδιάστηκε με τη λογική συμβιβαστικών διευθετήσεων ή προσωρινών λύσεων, αλλά έγινε με το βλέμμα προσηλωμένο στο τι έχει ανάγκη η χώρα και ο πολίτης.

Έτσι η Νέα Αρχιτεκτονική θεμελιώνει μια νέα, εξορθολογισμένη δομή του κράτους:

• Γίνεται το θεσμικό όχημα για την αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας.

• Αποσκοπεί στην εξοικονόμηση πόρων.

• Συγκροτεί τοπικές κυβερνήσεις με ξεκάθαρα έσοδα και διαφανή οικονομικά.

• Οργανώνει την άσκηση της εξουσίας με όρους διεύρυνσης της συμμετοχής του πολίτη αλλά και ανάδειξης του ρόλου της κοινωνίας των πολιτών, των κοινωνικών οργανώσεων και του εθελοντισμού.

Θα ήθελα επίσης να σταθώ σε τρεις νέους θεσμούς που φέρνει ο Καλλικράτης:

– Το Συμβούλιο ένταξης μεταναστών, ένα συμβουλευτικό όργανο του δήμου για την ενίσχυση της ένταξης των μεταναστών στην τοπική κοινωνία.
– Την Επιτροπή Διαβούλευσης (σε δήμους με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων και στις περιφέρειες) που προσφέρει τη δυνατότητα συγκροτημένης, θεσμοποιημένης και ανοικτής συμμετοχής και ανταλλαγής επιχειρημάτων με εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας.
– Το θεσμό του «Συμπαραστάτη» του Δημότη και της Επιχείρησης για την καταπολέμηση της κακοδιοίκησης τόσο σε δήμους όσο και σε περιφέρειες.

Κυρίες και κύριοι,
Όλα αυτά, συμπυκνώνονται στο στόχο που έχουμε να οικοδομήσουμε για τη χώρα και τους πολίτες ένα καλύτερο κράτος.

Οι όποιες αντιδράσεις, δικαιολογημένες ή μη, δεν μπορούν να αναιρέσουν μια μεγάλη τομή στα διοικητικά πράγματα της χώρας. Σαφώς, βέβαια, σε πολλές περίπτώσεις μπορούμε να διορθώσουμε λάθη και παραλείψεις. Άλλωστε, δε διεκδικούμε το αλάθητο. Γι΄ αυτό και καλό είναι – κι απευθύνομαι στον κ. Υπουργό – να κρατήσουμε ό,τι καλό μας δίνει το παρελθόν, να σεβαστούμε και στο νέο σύστημα περιοχές με χαμηλούς συντελεστές δόμησης, όπως ο Υμηττός, με ήπιες χρήσεις γης, να αξιοποιήσουμε υποδομές και τεχνογνωσία, που έχουν ήδη υφιστάμενες διοικητικές μονάδες ή παλιές έδρες δήμων, όπως ο Βάμος στα Χανιά ή η Απείρανθος στη Νάξο, χωρίς να μπούμε σε αδιέξοδους πειραματισμούς, που υπαγορεύονται από κοντόφθαλμες προσεγγίσεις.

Μην ξεχνάμε ότι αντίστοιχο κλίμα είχαμε και πριν χρόνια για το σχέδιο Καποδίστριας. Πετύχαμε, όμως, με την δύναμη της πειθούς, με την ανοικτή διαβούλευση και παρά τις όποιες αδυναμίες, κυρίως στον τρόπο χρηματοδότησης του εγχειρήματος, να αλλάξουμε την εικόνα της χώρας, αφού «πατήσαμε» σε ό,τι καλό υπήρχε, φέρνοντας καινοτομίες κι αναζωογονώντας την ύπαιθρο…

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το μεγάλο θέμα δεν είναι η χωροταξία. Δεν είναι αριθμητικό. Τέσσερις ή πέντε δήμοι περισσότεροι ή λιγότεροι.
Οφείλουμε όλοι να εργαστούμε ώστε ο Καλλικράτης να εφαρμοστεί και να πετύχει. Να διασφαλίσουμε τη ροή της θεσμοθετημένης χρηματοδότησης. Να συναρθρώσουμε με τον σωστό τρόπο τις διάφορες βαθμίδες της αυτοδιοίκησης, – Περιφέρεια, Δήμος, Γενική Διοίκηση- ώστε να διασφαλίσουμε και τη διαφάνεια στη διαχείριση, αλλά και την αναπτυξιακή πνοή. Να στελεχωθεί επαρκώς ώστε να λειτουργεί γρήγορα και αποτελεσματικά η «Ειδική Υπηρεσία Ελέγχου» στο Υπουργείο Εσωτερικών. Να λειτουργήσει γρήγορα και αποτελεσματικά, ο προτεινόμενος από το σ/ν προληπτικός έλεγχος δαπανών από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Να ξεκαθαριστεί ο τρόπος μετατάξεων και αξιοποίησης των εργαζομένων.
Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα για μας. Εκεί είναι η έμφαση της υλοποίησης.

Το πρόγραμμα Καλλικράτης είναι μια αρχή. Προφανώς και υπάρχουν πολλά περιθώρια για βελτιώσεις. Προφανές είναι επίσης ότι με τον «Καλλικράτη» δεν πρέπει να ολοκληρωθεί η συνολική μεταρρύθμιση του διοικητικού συστήματος της χώρας, αφού μένει να προωθήσουμε ακόμα πιο γρήγορα την αναγκαία ριζική αλλαγή της κεντρικής διοίκησης. Είναι όρος επιβίωσης για τη χώρα, αλλά και δέσμευση πολιτική για μας.

Ευχαριστώ πολύ.

2 COMMENTS

  1. Συγχαρητήρια για την ανάπτυξη του θέματος ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ. Απλώς θα ήθελα να πω πως Καλλικράτης είναι το ιδανικό σύστημα διοίκησης εφ΄όσον υλοποιηθεί με τον σωστό τρόπο ΣΧΗΜΑ- ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕς-ΑΞΙΟΙ ΕΡΓΑΤΕΣ ΤΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΜΑΘΗΤΕΥΣΟΥΝ ΣΕ ΚΑΛΛΚΡΑΤΗ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ.
    Εσείς κα Νταλάρα έχετε φίλους στη Νότιο Αφρική αλλά και σε άλλες χώρες με το Αγγλικό σύστημα Καλλικράτη. Λέω Νότιος Αφρική γιατι έζησα εκεί με τον «Καλλικράτη» πολλά χρόνια και γνωρίζω την αξία του. Πλήρης αποκέντρωση σε όλες τις κατευθύνσεις. Είναι ενδιαφέρον να μελετήσετε το σύστημα αυτό
    Με εκτίμηση

    ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΣΟΤΡΟΣ PhD

  2. Σας ευχαριστώ για τα σχόλια. Συμφωνώ απόλυτα ότι το στοίχημα πλέον είναι στην υλοποίηση. Σ’ αυτην την κατεύθυνση κάθε συμβολή και εμπειρία είναι χρήσιμο να ληφθεί υπόψη.

    Με εκτίμηση

    Άννα Νταλάρα

Leave a Reply